• رضایت از مدیریت دانش: ارزیابی ادراک افراد سازمان از نتایج حاصل از مدیریت دانش با توجه به کافی بودن و دسترسی به دانش برای انجام وظایف در سازمان می‌باشد( بکرا – فرانندز و سابهروال[۱۳] ، ۲۰۱۰ ؛ کولکارنی و همکاران ، ۲۰۰۶-۲۰۰۷ ) .

تعربف عملیاتی: مجموعه ای از فرایندهای کسب ، خلق و اشتراک گذاری در بین کارکنان دانشگاه گیلان ، دانشگاه آزاد واحد رشت ، دانشگاه پیام نور رشت می‌باشد که با سه متغیر نگرش کارکنان به مدیریت دانش ، مشارکت کارکنان در فرایند مدیریت دانش و رضایت از مدیریت دانش بر اساس گویه های ۱۲ تا ۴۸ بررسی می‌گردد که نظرات کارکنان با مقیاس نمره دهی ۵گزینه ای لیکرت با درجه بندی (بسیارزیاد، زیاد، متوسط، کم، بسیارکم) سنجیده می­ شود.

 

۱-۷-۲ جو اخلاقی

 

تعریف نظری: شامل درک فرد از روش ها،سیاست ها و رفتارهای اخلاقی در سازمان می‌باشد ( ویکتور و کولن[۱۴] ، ۱۹۸۷-۱۹۸۸ ) . در این پژوهش جو اخلاقی سازمان با شاخص های نفع شخصی ، مسئولیت اجتماعی و کد های قانونی و حرفه ای با بهره گرفتن از پرسشنامه ویکتور و کولن سنجیده می شود.

 

    • نفع شخصی : توجه به نیازها و ترجیح دادن مالکیت شخصی ، سازمان یا تیم اجتماعی بزرگتر تعریف می شود ، که تحت تاثیر منافع شخصی یا سازمانی است . در این جو اشخاص ممکن است تصمیماتی بر اساس آنچه برای خودشان بهتر است ، بدون توجه به تاثیر آن بر دیگران بگیرند ( ویکتور و کالن ، ۱۹۸۸ ) . در این حالت افراد بسته به شرایط حاکم و هنجارها ، جوی را که مساعد با شرایط خودشان باشد ، انتخاب می‌کنند .

 

    • مسئولیت اجتماعی : جوی است که افراد تاثیر عملکردها و تصمیم گیری های خود بر دیگران را مورد توجه قرار می‌دهند . این بع شامل رفتاری است که بیشترین لذت و کمترین رنج را برای افراد در گروه کاری ، سازمان و جامعه فراهم می‌کند (مالی ۲۰۰۳؛ به نقل از دبرا و شریل ۲۰۰۸ ).

 

  • کدهای قانونی و حرفه ای : ویکتور و کالن این جو را با عنوان اینکه شخص تحت تاثیر ارزش های هدایت شده ، نقش ها و رویه های سازمان ، سیستم های قانونی یا استانداردهای حرفه ای است ، تعریف کردند . در این بعد افراد به اصول و موازین و همچنین قانون و استاندارهای حرفه ای وفا ندارند ( السی و آلپکان ، ۲۰۰۹ ) .

تعریف عملیاتی : جو اخلاقی در سازمان مجموعه ایی از ادراکات ( عقاید و ارزش های مشترک ) مربوط به رفتار صحیح و روش های برخورد با مسائل اخلاقی در سازمان می‌باشد . وقتی شرایط محیط اخلاقی روشن و مثبت است ، هر کس می‌داند که در هنگام بروز بلاتکلیفی های اخلاقی چه باید بکند و چگونه باید رفتار کند ( شرمرهون و همکاران ، ۱۳۸۷ ، ص ۳۹۷ ) . جواخلاقی در دانشگاه های گیلان ، آزاد رشت و پیام نور رشت موجب ایجاد فضای بهینه برای پذیرش هر چه بیشتر اقدامات مدیریت دانش شده و در نهایت منافع جامعه ، خود کارکنان و سازمان شان را تامین خواهد کرد . ‌بنابرین‏ تعریف عملیاتی جو اخلاقی در این پژوهش عبارت است از نتایج حاصل از داده های پرسشنامه که طی سوالات ۱ الی ۱۱ به طوری که سوال ۴ الی ۷ به بعد مسئولیت اجتماعی و سوال ۸ الی ۱۱ به قانون و کدهای شغلی جهت بررسی جو اخلاقی با استفاده ازطیف ۵ گزینه ای لیکرت از بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم، بسیارکم سنجیده می شود.

 

۱-۷-۳ عملکرد شغلی

 

تعریف نظری :درک فرد از بهبود کیفیت شغل ، بهره وری و اثربخشی و آسانی شغل و غیره می‌باشد ( کالکارنی و همکاران[۱۵] ، ۲۰۰۷-۲۰۰۶ ؛ بنتیس و سرنکو[۱۶] ، ۲۰۰۷ ). در این تحقیق با ۳ شاخص کارایی ، اثربخشی و کیفیت سنجیده می شود.

 

    • کارایی : کارایی مربوط به اجرای درست کارها در سازمان است یعنی تصمیماتی که با هدف کاهش هزینه ها ، افزایش مقدار تولید و بهبود کیفیت محصول اتخاذ می‌شوند ( الوانی ، ۱۳۸۴ ، ص ۴۹ ) . کارایی عبارت است از نسبت بازده واقعی به دست آمده به بازده استاندارد و تعیین شده ( مورد انتظار ) یا نسبت مقدار کاری که انجام می شود به مقدار کاری که باید انجام شود .

 

    • اثربخشی : اثربخشی درجه تحقق هدف ها در سازمان است و بهره وری مجموع کارایی و اثربخشی را مورد نظر دارد . اثربخشی به معنای انجام کارهای درست ، که سازمان را به اهداف خود نائل می‌کند ( ابطحی ، ۱۳۸۷ ، ص ۹ ) .

 

    • کیفیت : خدماتی که کارکنان تحت تاثیر استانداردهایی که بر اساس آن عملکرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد انجام می‌دهند با معیار کیفیت مورد سنجش قرار می‌گیرد . کیفیت استانداردهایی است که کارکنان سازمان را نسبت به اولویت های مورد نیاز مدیریت و نوع عملکرد مطلوب جهت جلب رضایت مشتری آگاه می‌سازد ( کالکارنی و همکاران ، ۲۰۰۷ ) .

تعریف عملیاتی : یافتن چارچوب و شاخص های مشخص جهت عملکرد و بهبود آن همواره جای تأمل و تعمق داشته است ، عملکرد غایت فعالیت مدیر است که همواره با واژه های دیگری چون « اثربخشی » ، « کارایی » ، « بهره وری » و واژه هایی از این دست جایگزین می شود ، حال ما در این تحقیق با بهره گرفتن از ابعاد عملکرد شغلی ، تاثیر مشارکت کارکنان در مدیریت دانش را بر عملکردشان مورد بررسی قرارر می‌دهیم ، ‌بنابرین‏ تعریف عملیاتی عملکرد در این پژوهش عبارت است از نتایج حاصل از داده های پرسشنامه که طی سوال ۴۸ الی ۵۰ برای بعد کارایی ، سوالات ۵۱ الی ۵۳ برای بعد اثربخشی ، سوالات ۵۴ الی ۵۹ برای بعد کیفیت که با بهره گرفتن از طیف ۵ گزینه ای و لیکرت از بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم، بسیارکم سنجیده می شود.

 

۱-۸ قلمرو تحقیق :

 

  • قلمرو موضوعی :

این تحقیق به بررسی تاثیر جو اخلاقی سازمان بر نتایج حاصل از اقدامات مدیریت دانش در سازمان می پردازد.

 

  • قلمرو مکانی :

قلمرو مکانی این تحقیق کارکنان دانشگاه گیلان ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و دانشگاه پیام نور واحد رشت می‌باشد.

 

  • قلمرو زمانی :

این تحقیق با گرد آوری داده ها و اطلاعات از بهمن ماه ۱۳۹۲ الی خرداد ۱۳۹۳ انجام می‌گیرد .

 

۱-۹ ساختار کلی پایان نامه :

 

همان طور که در شکل (۲-۱) نشان داده شده است این پایان نامه از پنج فصل تشکیل شده است.در فصل اول کلیات پژوهش شامل شرح موضوع پژوهش و منطق پشتوانه آن ، زمینه پژوهش، دامنه پژوهش ،پرسش های پژوهش،اهداف و ضرورت ها و مزایای پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.فصل دوم بررسی ادبیات موضوع بوده و به دنبال آن در فصل سوم روش تحقیق ارائه شده است.فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها را در بر می‌گیرد و فصل پنجم به نتایج ، یافته ها ،برداشت های حاصل از تحلیل ها ،دستاوردها و پیشنهادات تحقیقات آتی اختصاص یافته است.

 

فصل سوم :

 

روش تحقیق

 

فصل دوم :

 

مروری بر ادبیات نظری پژوهش

 

فصل اول :

 

کلیات پژوهش

 

فصل چهارم :

 

تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار آماری

 

فصل پنجم :

 

نتیجه گیری و پیشنهادات

 

شکل ۱-۲) ساختار کلی پایان نامه

 

فصل دوم

 

ادبیات نظری و

 

پیشینه تحقیق

 

۲-۱ مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...