" پایان نامه -تحقیق-مقاله | سالهایپیش دبستانی – 10 " |
“
-
- خلاقیت: یعنی توانایی تجسم و پیش بینی و ایجاد ایدههایی در این مورد که چه امکانات و راه حلهای دیگری غیر از آنچه دستیاب و در دسترس میباشد، امکان پذیر است.
-
- هوش : قصههای تصویری، قدرت سازگاری کودکان و نوجوانان را با محیط بالا میبرد و این سازگاری می تواند به برخورد صحیح با موقعیتها و رویدادهای تجربه شده قبلی آن کودک و یا مواجهه با مشکلات و مسائلی که آن کودک قبلا با آن برخورد کردهاست و معمولا به نام موقعیت حل مسئله خوانده می شود، در نظر گرفته شود.
- یادگیری اطلاعات کلامی : یکی از رایجترین قابلیت های انسان، یادگیری اطلاعات کلامی است، این قابلیت، در تمامی طول زندگی با ما بوده، و هر لحظه نیاز به آن است تا با برخورد پدیدهای جدید نسبت به یادگرفتن اسم، محل، زمان و غیره، اقدام نماییم. این قابلیت، عبارت از بیان اطلاعات به صورت کلامی( شفاهی و کتبی) است. (ناظمی،۹۶،۱۳۸۵)
کودک و نوجوان در هرآن ، با هزاران فرد، رویداد، چیز، و اسباببازی برخورد می کند که دانستن نام آنها در مرحله اول(اطلاعات کلامی) و کاربرد آنها در مرحله دوم (مهارت فکری) را در او بالا میبرد و در غیاب این نوع قابلیتها، کودک و نوجوان، توان برقراری ارتباط با محیط خود و توانایی حل مسئله خود را نخواهد داشت.(همان منبع)
-
- کودکان به سرعت و آسانی ، قصههای تصویری را میفهمند.
-
- به کمک قصههای تصویری، سرعت فهم و یادگیری در کودکان و نوجوانان را بالا میرود و آنها می توانند آموختههایشان را در حل مشکلات مربوط به خود در زندگی مورد استفاده قرار دهند.
-
- در قصههای تصویری، مراحل تصویرهای هر داستان بدین گونه است که برای کودکان نوپا و خردسال و بسیار کوچک قابل فهم است و برای دانش آموزان سرگرم کننده و آموزنده. در مدرسه به هر دانش آموز یک قصهی تصویری داده می شود تا با توانایی ذهنی خودش، برای آن تعداد تصویر ، داستانی بگوید.
-
- قصههای تصویری، به بچه های کوچک، جرات و شهامت این را میدهد که جملههای ابتدایی و ساده از خودشان بسازند و با کمک تصاویر و الهام گرفتن از نقاشیها، خود قصهگویی کنند و به تدریج دایره لغات و واژگان خود را به زبان فارسی گسترش دهند و بر دامنه آن بیفزایند و رابطه و احساس بین شخصیتهای داستان را بفهمند و آگاهی خود را بالا ببرند.
-
- قصههای تصویری اولین گام کتابخوانی و انس و عادت کودکان به کتاب و مطالعه است.
-
- قصههای تصویری باعث رشد ذهنی کودک، تقویت تمرکز، و پرورش هوش کودکان می شود.کودکان خردسال و دانش آموزان کم سن و سال، با هوش نه چندان بالا می توانند با کوشش و فعالیت، مهارت هایی را یادبگیرند و در واقع در ثبت و ضبط آنچه موجود است، اقدام کرده و درآن زمینه پیشرفت کنند. و در این صورت باهوش خوانده شوند، اما همین که دانش آموز یا کودک، با ماجرا یا رویدادی که سابقهای از آن در گنجینه فکری خود، موجود ندارد، روبرو می شود، درمانده و دست و پا بسته می شود. قصههای تصویری، مهارت های صحبت کردن، گوش دادن، خواندن و نوشتن بچهها را بهتر می کند، آنها را با کلمههای توصیفی و فعلها آشنا می کند، دایره و دامنه گنجینه لغات آنها را توسعه میبخشد. کودکان با دنبال کردن قصههای تصویری، دلیل منطقی و تاثیری که هر عملی ( خوب یا بد) ازخود به جای می گذارد را درک میکنند. مهارت های ارتباطی، نقاشی و رنگآمیزی و قصهگویی را میآموزند.
-
- قصههای تصویری به بچهها و بزرگسالان دنیایی میدهد که آنرا می توانند در ذهن خود ببینند و از بودن درآن، لذت ببرند…
-
- امتیاز قصههای تصویری در این است که کودک یا دانش آموز، خود می تواند شاهد و ناضر آفرینش یک قصه باشد. مزیت دیگر قصههای تصویری این است که به کودک اجازه میدهد درباره متن داستان، هر ایدهای که به ذهنش میرسد را بیان کند و این گونه درباره چیزهایی که به نظرش می آید بحث کند تا از هر ماجرا، خود نتیجه گیری اخلاقی کند و مهارت های زندگی را بیاموزد. بچهها و دانش آموزان می توانند به زبان خود، درباره عنوان داستان و اینکه شخصیت داستان در قصه چه می کند و چه اتفاقاتی را میآفریند؛ گفتگو کنند.
-
- قصههای تصویری برای کودکان خردسال که سواد خواندن و نوشتن ندارند؛ بسیار مفید است. همینطور برای نوآموزان و دانش آموزان نوخوان،تاثیر خوبی در بالا بردن دقت، آگاهی،ژرف اندیشی و سلامت روحی آنها دارند.
- قصههای تصویری، با کمترین تعداد واژه در قصه، ایدههای جدیدی را به ذهن خواننده میآورد و به کودکان و نونهالان این امکان را میدهد که با همان تعداد اندک واژگان، درباره داستان صحبت کنند. درباره داستان سوال بپرسند و از رهگذر آن، قصهگویی را تجربه کنند.(مرتضوی کرونی، ۱۳۹۱)
سالهایپیش دبستانی
در سال های طفولیت، بیشتر کودکان علاقه خاصی به دیگر کودکان نشان میدهند و برای برقراری رابطه تلاش میکنند. با این حال کودکان در سنین پیش دبستانی از کلمه “دوست” به روش معنادار استفاده میکنند (فورمن[۱۱۵]،۱۹۹۶به نقل از خانزاده،۱۳۹۲). تعاملات همسالان در دوره پیش دبستانی بر مبنای بازی های تخیلی است که تصویر سازی کودکان را تحریک میکند و این امکان را برای کودکان فراهم میکند که درکشان را از نقش های اجتماعی مختلف، امور روزمره اجتماعی و قراردادها گسترش دهند. تا سن چهار سالگی، تفاوت های فردی در مهارت های اجتماعی و تاثیر اجتماعی میتواند به وسیله درجه بندی ها و مشاهدات معلم پیش دبستانی اندازه گیری شود.
مهارت های اجتماع پسند در طی سالهای پیشدبستانی از اهمیت بسیاری برخوردار است. کودکان پیشدبستان در بازیهای وانمود سازی شرکت میکنند و اسباببازی های خود را با یکدیگر به مشارکت میگذارند.آن ها با احساسات مثبت و روابط دوستانه به یکدیگر نزدیک میشوند و به شروع تعاملات از طرف همسالان پاسخ مثبت می دهند. آن ها می توانند بازیهای تعاملی و متقابل را با توجه به بازی یکدیگر حفط کنند و به شیوهای پاسخ دهند که حمایت شریکشان را جلب کنند. مهارت های اجتماعی مرتبط با پذیرش همسالان شامل ابراز عاطفه مثبت، توجه به بازی شریک خود، سازش پذیری، رعایت نوبت، ایفای نقش، کمک کردن و تشریک مساعی است. مهارت های بازی مشارکتی در سنین پیشدبستانی علاوه بر این که با میزان پذیرش توسط همسالان مرتبط است، میزان مشارکت مثبت در مدرسه و برقراری روابط مثبت با همسالان را در مدرسه ابتدایی پیش بینی می کند. همچنین کودکان پیشدبستانی که از میزان مشارکت اجتماعی پایینی در بازی با همسالان برخودارند، در معرض خطر فزاینده مبتلا شدن به مشکلات رفتاری اضطرابی، گوشه گیری، و پرخاشگری قرار دارند (لدو پروفیلت[۱۱۶]، ۱۹۹۶به نقل از خانزاده،۱۳۹۲).
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 08:40:00 ب.ظ ]
|